On-line rozhovor s Petrem Černým, lídrem strany Nový směr
(6.10.2014 - www.liberecky.denik.cz)
DOTAZ: Dobrý den pane Černý, na začátku bych Vám chtěl velmi poděkovat za vstřícné kroky, které jste už během vašeho působení na SBD Sever i jako zastupitel udělal. Myslím, že jich je dost a často jsem se o nich i osobně přesvědčil. Bydlím v domě, který spravujeme a musím uznat, že bez Vás bych dnes asi topil za 1000 Kč/GJ a jen vy máte zásluhu, že topíme o něco levněji. Přesto musím přiznat, že ještě nejsem pevně rozhodnut koho budu volit, ale jste jeden z kandidátů mezi kterými Váhám. Měl bych dotaz, zda je ještě číslo jedno u Vás téma teplo, pokud ano, tak kolik by podle Vás mělo stát? Dále bych měl dotaz proč myslíte, že je výhodou, že Vaše strana je jen místní a ne celorepubliková.
dnes 13:02
ODPOVĚĎ:Téma drahého tepla je vlastně to, co mne před lety přivedlo do politiky, takže pro mě zůstává prioritní. Ale díky práci v SBD Sever a zároveň díky pozici radního města se na mě obraceli lidé i dalšími tématy, například vysoká daň z nemovitosti nebo špatný stav chodníků, silnic. O tyto body se opíráme v našem volebním programu. K ceně tepla. Podle celorepublikových tabulek se od centrálního zdroje chtějí odběratelé odpojovat všude tam, kde je cena vyšší než 650 Kč za gigajoule. Z lokálních zdrojů se dá dnes topit pod 500 Kč/GJ včetně započtení všech nákladů, včetně odpisů. K Vaší poslední otázce: nemám žádné celostátní politické ambice, proto jsem rád, že se mi podařilo založit a registrovat vlastní politickou stranu, která působí v Liberci. Zajímá nás budoucnost Liberce a nemusíme se schovávat na plakátech za obličeje celostátně známých politiků, kteří Liberci stejně nepomohou. Nepodléháme žádnému diktátu zhora, z nějaké pražské centrály.
DOTAZ: Slysel jsem od jednoho clena z vaseho druzstva, ze nezna nikoho, kdo by byl vice na penize, nez jste vy. Plat 150 tisic, kamaradickove v dozorcich radach, kseftovani s nemovitostmi a pozemky atd. Nestaci vam to a musite jit ke korytu i na radnici?
dnes 13:09
ODPOVĚĎ:Tak vysoký plat nemám, kamarády v dozorčních radách také ne. Jediným mým kamarádem v dozorčí radě je náš kandidát Ing. Ivan Macháček, devítka naší kandidátky, který je spolu se mnou zakladatelem strany Nový směr. Je předsedou dozorčí rady SAJ. Práce s nemovitostmi a pozemky je jedním z předmětů činnosti družstva, které mám tu čest řídit. Pokud jde o mou účast na radnici, byl jsem 4 roky zastupitelem a 3 roky radním. Opakovaně jsem odmítl pozici náměstka z pracovních důvodů. Má motivace podílet se na možnosti ovlivnit to, co se v Liberci děje, je jiná a peníze rozhodně nejsou tímto motivem.
DOTAZ: Dobrý den, kolik myslíte že Nový směr získá ve volbách procent a kolik stran se dostane na radnici?
dnes 13:10
ODPOVĚĎ:Dobrý den, v posledním průzkumu, co jsem někde četl, máme předpovězeno 11,6%. Na průzkumy ale moc nedám a věřím v ještě lepší výsledek. Na radnici se dle mého názoru dostane 8 nebo 9 stran.
DOTAZ: Pane Černý, děkuji Vám, že bojujete za náš všechny, kteří se už konečně chceme odpojit od teplárny. Četla jsem, že jste několikrát dával návrh na to, aby nám město dalo souhlas. Jak to s tím Vaším návrhem aktuálně vypadá?
Děkuji za odpověď.
dnes 13:16
ODPOVĚĎ:Dobrý den, tento návrh jsem předkládal letos celkem třikrát. Aktuálně to vypadá tak, že před volbami nechtěli kolegové v radě města dělat nějaká zásadní rozhodnutí. Bylo ale dohodnuto, že bude zpracováno zadání pro studii s návrhem dalšího postupu. V rámci urychlení celé věci jsem projednávaný materiál rozeslal zástupcům všech subjektů, které kandidují ve volbách, aby se k navrženým variantám dalšího postupu vyjádřili, a to do konce září. Neudělal to bohužel nikdo. V této souvislosti bych ještě zmínil, že ve stejné věci vede SBD Sever soudní spor s městem. Aktuálně jsme podali v této věci ústavní stížnost. Považuji za nemorální, že město odpírá lidem se odpojit a nutí je platit vysoké částky za teplo a teplou vodu. Lidé, kteří nejsou na teplárnu připojeni si to nedokážou představit, ale starobní důchodci platí třeba i tři čtyři měsíční důchody jen za tyto položky.
DOTAZ: Zdravím Vás pane, měl bych dotaz co říkáte na dnes spuštěnou negativní reklamu, kterou spustila strana Změna pro Liberec. Hodláte něco s tím dělat (např. žalovat stranu apod.) a máte reakce na od jiných stran? Mě se to vůbec nelíbí a jednoznačně nebudu volit Změnu a jejich bandu ani Anno, které chce jim ve všem pomáhat.
dnes 13:21
ODPOVĚĎ:Dobrý den, také je volit nebudu. Celkové klima v liberecké politice je dlouhodobě špatné a nečekal jsem, že to v kampani ze strany Změny bude jiné. Žalovat nikoho nehodlám a věřím v dobrý výsledek Nového směru. Navíc to, co Změna píše o mně, se nezakládá na pravdě. Díky mě došlo dvakrát v posledních letech ke snížení ceny tepla a pro další kroky jsem udělal maximum. K tomu, abychom mohli náš program realizovat ale potřebujeme vyšší podporu voličů, než tomu bylo před čtyřmi lety.
DOTAZ: Dobrý den, mám na Vás dvě otázky, jste ředitelem družstva Sever, jako odborník řídíte několik let úspěšnou firmu, proč máte zapotřebí se ještě pouštět do politiky?
Váš program nabízí zajímavé myšlenky, například snížení daně z nemovitosti by se mi líbilo, slyšel jsem ale že si to město nemůže dovolit, je to tedy reálné?
Děkuji za odpovědi.
dnes 13:30
ODPOVĚĎ:Dobrý den, děkuji za kompliment. Když jsme zakládali občanské sdružení na ochranu spotřebitelů tepla, nikdo z politiků nás nebral vážně. Teprve, když jsem s tímto tématem kandidoval, najednou všichni zpozorněli a téma se začalo řešit. Dnes už nejsem jediný, kdo na drahé teplo upozorňuje, náš program vykrádají i jiné strany. To je důvod, proč se v místní "politice" angažovat.
Snížení daně z nemovitost reálné je, vždyť nechceme nic jiného než návrat ke stavu, který byl v roce 2011. Reagujeme na pozitivní vývoj ostatních daňových příjmů města, jen v DPH se vybralo za první pololetí asi o 18 mil. více než ve srovnatelném období loni. Celkový příjem města z daní by se neměl měnit, navíc stále je možné hledat rezervy v rozpočtu města. Prostě nepovažujeme za správné, aby lidé v okrajových čtvrtích města, kde často chybí základní infrastruktura, platili na dani z nemovitosti stejně jako lidé v centru. Navíc ani hodnota těch nemovitostí není stejná. Když se daň v roce 2011 zvedala, říkali jsme, že je to dočasné řešení, které vyplývá z tehdejší neradostné finanční situace města. Takže rozpočtově to reálné je. Otázka, jestli je to reálné i politicky se bude odvíjet od počtu hlasů, které ve volbách získáme.
DOTAZ: Dobrý den pane Černý, co říkáte na dnešní černý výlep p. Korytáře, kde napadá všechny politiky napříč politickým spektrem, mimo jiné i vás, že jste hlasoval pro zvýšení daně z nemovitosti a že jste nic neudělal se snížením ceny tepla?
dnes 13:36
ODPOVĚĎ:Dobrý den, když chybí konktrétní program, nezbývá než napadat ostatní, k tomu bychom se nikdy nesnížili. Navíc, jak už jsem uvedl, není pravdou, že bych pro snížení ceny tepla nic nedělal. Dvakrát se mi podařilo cenu snížit, rada města schválila memorandum dalšího postupu, ve kterém bylo jasně napsáno, že všechny další kroky jsou podmíněny snížením ceny tepla. Nedošlo jen ke shodě na znění akcionářské smlouvy s MVV, protože tam byly ze strany MVV jako majortiního vlastníka uvedeny nehorázné požadavky, mimo jiné, to, že se dvacet let nikdo nesmí od teplárny odpojit. Takovou dohodu by možná podepsal pan Korytář, ale já ne.
DOTAZ: Pane Černý, Liberec zaplavuje černá reklama Hnutí Změna Korytáře, dnes naposledy zneužil městký majetek pro štvavou kampaň, co si myslíte o hnutí, které samo se neoprávněně obohacuje a zneužívá cizí majetek? Nehledě na štvavou formu připomínající 50 léta ze strany komunistů.
Co si o tom myslíte?
Děkuji
dnes 13:38
ODPOVĚĎ:Na to už jsem asi odpověděl, asi nejhorší na tom je, že hnutí Změna kárá rádo všechny kolem dokola, ale samo nedodržuje ani základní pravidla. Je to pokrytectví.
DOTAZ: Dobrý den, asi jako každý v Liberci jsem nemohl přehlédnout obrovskou kampaň vaší strany, zajímalo by mě kdo je hlavním sponzorem strany?popř. proč nemáte na webových stránkách odkaz na transparentní účet? děkuji Novák
dnes 13:42
ODPOVĚĎ:Dobrý den, sponzory strany jsou převážně kandidáti a její členové. Nový směr má účet u ČSOB a jako řádně registrovaná strana u MV má auditorem ověřenou účetní závěrku a výroční zprávu, ve které jsou zveřejněny všechny zákonem požadované údaje. Tzv. transparentní účet nemáme, kdo chce podvádět, ten bude i s transparentním účtem. Považuji ho proto za zbytečný, ale souhlasím s tím, že je to moderní prostředek k vytvoření pocitu důvěryhodnosti.
DOTAZ: Pane Černý, kdysi jsme se setkali na jedné schůzi a tenkrát jste mi hodně pomohl. Chtěl bych se zeptat, jak reálně vidíte svůj slib snížit daň z nemovitosti na úroveň roku 2011?
dnes 13:46
ODPOVĚĎ:Na tuto otázku jsem už odpovídal, budeme potřebovat co největší podporu voličů, abychom tento názor prosadili i u ostatních stran. Rozpočtově to není problém, viz má předchozí odpověď. Pokud naši političtí oponenti straší nutností úspor, myslím, že nejvyšší úspory přináší zejména odborné řízení města. Kde odbornost chybí, tam tečou zbytečně peníze. Důkazem může být zpackaná investiční akce na výstavbu kontejnerové školky, o které píšeme na našich stránkách a taky v našem časopise. Taky není nutné za každou cenu realizovat každý evropský dotační projekt jenom proto, že nám na něj EU dá dotaci.
DOTAZ: Je pravda, že jste v minulosti jako zastupitel hlasoval pro zvýšení daně z nemovitosti a nyní slibujete její snížení na polovinu?
dnes 13:51
ODPOVĚĎ:Dobrý den, pane řediteli. Ano je to pravda, v rámci jednotného hlasování koalice podpořil klub nezávislých zastupitelů, jehož jsem byl členem zvýšení daně z nemovitosti, a to i přes počáteční nesouhlas. Důvodem byl zejména příslib, že se v budoucnu může daň snížit, v případě, že se situace města zlepší. To se myslím stalo. Není proto problém vrátit se ke stavu roku 2011. Důvody jsem uvedl výše. Nepovažujeme za vhodné, aby lidé dlouhodobě dopláceli na politiky, kteří toto město zadlužovali a chceme, aby co nejvíc peněz zůstalo v kapsách občanů a oni sami si rozhodli, jak s nimi naloží. To může Liberci jenom pomoci.
DOTAZ: Co jste jako zastupitel udělal v minulém volebním období pro snížení ceny tepla pro liberecké odběratele a jak chcete slibovaného snížení dosáhnout?
dnes 13:55
ODPOVĚĎ:Na to už jsem odpovídal. Tak jen krátké shrnutí. Tam, kde je to technicky možné a vhodné, přepojit na lokální zdroje, púlynové kotelny, tepelná čerpadla. Cena se zde sníží na cca 500 Kč/GJ. Centrální část Liberce vytápět levným teplem ze spalovny, zde jsou nutné dva kroky. Jednak tuto centrální část revitalizovat, druhak se snažit o snížení ceny nakupovaného tepla Teplárnou Liberec z Termiza. Ta dnes přesahuje částku 200 Kč, přičemž jinde v republice nabízejí spalovny teplo i za polovinu. Bohužel to bude těžké, protože majoritní vlastník Teplárny a vlastník Termiza je ta samá osoba.
DOTAZ: Dobrý den, sleduji Váš seriál, který jste natočil pro televizi o právní problematice bydlení. Je to dobrý počin. Chtěl bych se zeptat, jestli chystáte nějaké pokračování?
dnes 13:58
ODPOVĚĎ:Dobrý den, děkuji. V seriálu se nám podařilo shrnout všechny právní aspekty v oblasti bydlení v bytových domech, od klasického nájemního vztahu přes družstevní bydlení až po bydlení vlastnické, tedy ve společenství vlastníků. Poračovat budeme zejména v seminářích pro klienty SBD Sever i pro veřejnost, pokud jde o některá výkladově sporná ustanovení nového občanského zákoníku i dalších předpisů. Práce budeme v tomto ohledu mít dost.
DOTAZ: Dobrý den,
fandím vašemu návrh na umístění farmářských trhů před Dunaj, co si ještě myslíte, že pomůže vylidněnému centru?
dnes 14:02
ODPOVĚĎ:Dobrý den, jsme si vědomi, že je to běh na dlouhou trať, ale proto jsme do programu dali jenom věci, které jsou hned a lehce splnitelné. Viz zmiňované trhy. Dále navrhujeme upravit parkovací režim tak, aby se v těch pozdních odpoledních hodinách už neplatilo, stejně tak aby se neplatilo v sobotu. V neposlední řadě navrhujeme významně snížit poplatky kavárníkům, provozovatelům obchodů a restaurací za zábor veřejných prostranství v centru města. Jsou to drobnosti, ale pomohou.
DOTAZ: Dobrý den pane Černý, četl jste článek o vás na serveru tydenvlk.cz? Trochu vás popíchnul s vaši vizáží... Na předvolebních plakátech vám je čerstvě po škole, realita je trochu odlišná. Nemyslíte, že je to klamání potencionálních voličů, kteří vás ještě neznají? Nejde o to jak kdo vypadá, jde o podstatu a tím je klamání. Díky
dnes 14:12
ODPOVĚĎ:Dobrý den, kdo mě zná, tak ví, že mám hodně problematickou pleť. Léčím se dlouhodobě už dvacet let, mám lokální léčbu. Je to nepříjemná věc, ale na druhou stranu je spousta jiných horších nemocí. Je jasné, že na plakáty grafik vyčistí obličej a já tam po vyčištění vypadám o hodně mladší a po pravdě řečeno o hodně lépe. Také jsme použili make up před focením, to asi také pomohlo. Jinak pro pobavení přátel jsme udělali verzi plakátu, kde je použita maturitní fotografie, aby bylo vidět ten rozdíl. Nemám zájem voliče klamat, koneckonců se spoustou lidí se setkávám osobně na schůzích v domech, které spravujeme a oni vědí, jak vypadám. Také mě mohou vidět ve výše zmíněném televizním seriálu. Bojuji trvale s nadváhou, zhubnul jsem přes dvacet kilo, ale je to pořád málo. Problém je, že mám rád pívečko a těžko se ho vzdávám.
Děkuji všem za položené otázky a přeji šťastnou ruku k volbám. Pěkný den.